Efectos de las noticias digitales en el GAP de expectativas de inflación: Primeras evidencias para una economía emergente

Juan Camilo Anzoátegui Zapata, Juan Camilo Galvis Ciro

    Producción científica: Contribución a una revistaArtículo en revista científica indexadarevisión exhaustiva

    Resumen

    The objective of this paper is to investigate the effects of digital mass media on the formation of inflation expectations. In particular, this work evaluates the effects of digital news on the inflation expectation GAP between consumers and forecasting experts. For this purpose, the Colombian economy for the period 2010-2018 is used as a case study. The methodology involves evaluating the effects of inflation news provided by five representative digital newspapers on the expectation GAP. Through econometric regressions, it is found that greater exposure of consumers to mass media. such as digital newspapers, becomes a useful information source for their inflation expectations formation process. Specifically, news with a negative tone exerts greater uncertainty and amplifies the GAP, a positive tone improves forecasts, while neutral-tone news tends to widen the gap.

    Título traducido de la contribuciónEffects of Digital News on the Inflation Expectation Gap: Early Evidence for an Emerging Economy
    Idioma originalEspañol
    Páginas (desde-hasta)441-467
    Número de páginas27
    PublicaciónRevista Finanzas y Politica Economica
    Volumen16
    N.º2
    DOI
    EstadoPublicada - jul. 2024

    Nota bibliográfica

    Publisher Copyright:
    © 2024 Universidad Catolica de Colombia. All rights reserved.

    Palabras clave

    • consumers
    • digital news
    • Expectation gap
    • forecasters
    • inflation
    • mass media

    Huella

    Profundice en los temas de investigación de 'Efectos de las noticias digitales en el GAP de expectativas de inflación: Primeras evidencias para una economía emergente'. En conjunto forman una huella única.

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