Positividad y negatividad del aburrimiento: una hermenéutica de la cotidianidad

Samir Ahmed Dasuky Quiceno, Juan Pablo Galvis Mejía

“Positivity and Negativity of Boredom: A Hermeneutic of Everyday Life”. This paper considers the positivity and negativity of boredom to understand the horizon in which contemporary society constructs its sense of everyday life. My method follows Heidegger’s interpretative proposal, guided by the concept of everyday life in dialogue with Han, concerning the manifestation of boredom in the everyday life of individuals. In the first part of this paper, I discuss the determinations of instrumental rationality and neoliberalism in sense-construction within contemporary society. Then, in the second part, I attempt to explain the dialectic impossibility of the positivity of boredom. This leads to understanding how the negativity of boredom enables—from dialectics—a negation of neoliberal discourse. Understanding this is relevant when positing the negativity of boredom as a world possibility. I conclude that boredom is an openness to the ways in which contemporary society constructs its everyday life.

Título traducido de la contribuciónPositivity and negativity of boredom: A hermeneutic of everyday life
    PublicaciónArete
    EstadoPublicada - 2023

© 2023 Pontifica Universidad Catolica del Peru. All rights reserved.

• Dasein
    • everyday life
    • instrumental rationality
    • neoliberalism
    • world possibility

Profundice en los temas de investigación de 'Positividad y negatividad del aburrimiento: una hermenéutica de la cotidianidad'. En conjunto forman una huella única.