Utilidad del cariotipo y la citometría de flujo en el mieloma múltiple

Título traducido de la contribución: Utilidad del cariotipo y la citometría de flujo en el mieloma múltiple

Lina María Martínez Sánchez, Luis Felipe Álvarez Hernández (Autor estudiante de pregrado), Camilo Ruiz Mejía (Autor estudiante de pregrado), Juan Diego Villegas Álzate (Autor estudiante de pregrado)

Introduction: Multiple myeloma has an approximate incidence of 3.5 to 6 cases per 100 000 people per year, being the second most common hematological neoplasm, representing more than 10 % cases of hematological malignancies.

Objective: To review the main genetic patterns of multiple myeloma through multiparametric flow cytometry and karyotype, highlighting its advantages and disadvantages.

Methods: An exhaustive literature review was conducted from September 2017 to March 2018 in databases such as Medline, Science Direct, Lilacs and Embase, in English and Spanish, with the MeSH terms search: multiple myeloma, flow cytometry, karyotype, genetics, diagnosis.

Results: Although there are other diagnostic methods used in multiple myeloma, multiparametric flow cytometry and karyotype are still the most used.

Conclusion: Multiparametric flow cytometry is a pillar in the immunophenotyping and monitoring of hematological neoplasms, together with the patient's clinical, paraclinical results and morphological evaluation of the blood, as well as being part of the initial evaluation due to the ability to provide conclusive results in a short time
Título traducido de la contribuciónUtilidad del cariotipo y la citometría de flujo en el mieloma múltiple
Idioma originalInglés
PublicaciónRevista Cubana de Hematologia, Inmunologia y Hemoterapia
EstadoPublicada - 1 jul. 2018

© 2018, Editorial Ciencias Medicas. All rights reserved.

• Genetics
  • Karyotype
  • Multiparametric flow cytometry
  • Multiple myeloma

• Artículos de investigación con calidad Q4

Profundice en los temas de investigación de 'Utilidad del cariotipo y la citometría de flujo en el mieloma múltiple'. En conjunto forman una huella única.